Friday, August 6, 2010

Punca Penyakit Skizofrenia 1

Faktor genetik merupakan punca utama penyakit Skizofrenia. Skizofrenia merupakan penyakit turun temurun yang bermula daripada generasi terdahulu dan diwarisi oleh generasi akan datang dalam sesebuah keluarga .Trauma dan kecederaan pada otak mengakibatkan penyakit Skizofrenia. Seseorang yang mengalami trauma akan berfikiran negatif , berkelakuan aneh dan bersendirian. Sekiranya pencegahan awal tidak dilakukan, seseorang itu berisiko mengalami penyakit tersebut.

MOHAMMAD IZZUDDIN BIN MAT ARIFFIN 204944

9 comments:

  1. Oh. Baru tahu penyakit ini bersifat genetik. Jadi,seluruh ahli keluarga pun berkemungkinan untuk menjadi gila jika salah seorang daripada keluarga mereka gila,bukan? takutnyeee...




    p/s: sila melawat blog kami dan jadi 'follower' kami ye?komen dan kritikan amat dialu2kan.TQ.

    ReplyDelete
  2. rupanya genetik juga merupakan punca penyakit ini.jadi susah nak mengelak dan menghindari penyakit ini...terpaksa terpulang pada takdir.

    Nurzarini bt Mohd Al.Bakry
    207041

    ReplyDelete
  3. maksudnya,kalau generasi dulu yang kena,sekarang dalam keluarganya tu juga mungkin satu orang yang kena atau seluruh keluarga?
    kalau macam tu,semua ahli keluarga kna masuk tajung rambutan .... =(


    Chan Ching Yee
    c26

    ReplyDelete
  4. pilih pasangan dengan baik dapat mengurangkan risiko mendapat penyakit Skizofrenia...

    CHAN KIT YAN
    204911

    ReplyDelete
  5. Trauma yang terkejut menyebabkan seseorang berfikiran negatif dan menjadi murung , memang senang mendapatkan penyakit Skizofrenia.

    Wong Wee Lu
    205005

    ReplyDelete
  6. Thanxx for this info.. Saya kaji tajuk ni untuk pengajian am STPM.. thank you sangat2 sebab berkongsi pengetahuan.. Sangat2 berguna.. thanxx skali lagi...

    ReplyDelete
  7. kalau pengidap skizorfernia ini xde kaitan dgn keturunan sbb xpernah ada dlm keturunan pesakit ini mengalami sakit mental.. dan apkh pnca pesakit ini mengidap skizofernia?tlg jawab..

    ReplyDelete
  8. mcamane nk merawat pesakit skizorfernia nii,mntak penjelasan..

    ReplyDelete
  9. Fikir secara positive, tak perlu takut mempunyai kluarga yg telah di sahkan mempunyai penyakit skizofernia..tak perlu mencemuh org yg ada penyakit ini.ini ada nasib seseorang.tiada siapa yg meminta.semua ahli keluarga sepatutnya memberi galakan dan sokongan bkn hinaan atau cemuhan. Pujuk dan galakan mrk berjumpa pakar counseling.ikut nasihat dokter, belajar melakukan meditation, sgt bagus utk badan dan minda. Menguasai meditation blh mengosongkan dan merehatkan minda(otak)..sesiapa tak faham meditation blh google utk cari jawapan...saya sekadar sharing sbb saya mempunyai seorg anak berusia 14thn dan sekarang temgah dirujuk kan ke hospital mental.dan sebagai ibu saya selalu berbincang dan minta pendapat dr counselor dan org yg mempunyai pengetahuan luas tentang mental problem...

    ReplyDelete