Friday, August 6, 2010

Kesan Penyakit Skizofrenia

Skizofrenia adalah sejenis penyakit mental dan gangguan otak yang wujud dalam pelbagai bentuk. Penyakit ini melibatkan kecelaruan pemikiran, emosi, persepsi, kelakuan dan pergerakan. Pesakit akan berkelakuan pelik seperti bercakap dan ketawa sendiri, mengabaikan kesihatan diri, mengalami insomnia(gangguan tidur) atau merayau tanpa hala tuju. Keadaan ini menyebabkan pesakit mempunyai perasaan rendah diri dan mengasingkan diri mereka daripada masyarakat.Kesannya , pesakit Skizofrenia akan membunuh diri atau melakukan jenayah seperti pembunuhan.



NG SHING HONG 204895

6 comments:

  1. penyakit ini lebih berbahaya daripada dibayangkan kerana boleh menyebabkan pembunuhan dan bunuh diri

    Connielea Ev Jusley
    126894

    ReplyDelete
  2. memang menemui semasa orang tersebut.

    CHAN KIT YAN
    204911

    ReplyDelete
  3. Adakah penyakit ini juga menyebabkan pesakit mempunyai beberapa sikap seperti sentiasa bertukar watak yang berbeza???

    Lim Su King
    204942

    ReplyDelete
  4. kesan penyakit skizofrenia memang menakutkan saya.

    ReplyDelete
  5. Kalau kawan yang duduk sebelah sering cakap sendiri, adakah dia mempunyai tanda-tanda penyakit ini?

    ReplyDelete
  6. Connielea Ev Jusley
    Penyakit skezofrenia yang tidak menerima rawatan atau dikendali dengan baik akan menimbulkan kesan yang melibatkan nyawa orang.

    Lim Su King dan rakan dari kumpulan c26
    Ya.Sikap seperti yang dikatakan mempunyai beberapa watak dalam seseorang merupakan salah satu syntom penyakit skezofrenia dan dia akan selalu bertukar watak pada bila-bila masa serta bercakap dengan sendiri.

    Kesan penyakit ini memang menakutkan jika tidak menerima rawatan apabila menemui sendiri terdapat symtom penyakit ini.Penyakit ini dapat dikawal sebelum menjadi semakin serius.

    ReplyDelete